Over Rijschool Kasius

maak kennis met onze rijschool, actief sinds 1960

Auto-en Motorrijschool Kasius sinds 1960

Wij hebben als familiebedrijf, tegen een ruim voldoende slagingspercentage, een kleine 10.000 mensen op een prettige wijze begeleid en samen een prachtig resultaat behaald. Ook hebben wij de laatste jaren een respectabel aantal mensen met verkeersangst met terugkerend plezier en zonder angst weer aan het verkeer laten deelnemen.

“Hoe kun je iemand begeleiden als je er zelf nog niet bent geweest”

Zoek dus iemand die het pad al heeft bewandeld, die het al heeft gedaan, die weet waar de valkuilen zitten, die weet waar je kunt struikelen. Ik zou niet graag les willen krijgen van iemand die mij van de zwarte piste af moet helpen die zelf amper kan skiën. Belangrijk is dus om te kijken wat iemand zelf heeft gepresteerd.

Jouw rijinstructeur

Mijn naam is Marcel Kasius en ik ben eigenaar van het familiebedrijf Auto & Motorrijschool Kasius. Ik verzorg alle praktijk rijopleidingen en daarnaast ben ik gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met verkeersangst. Ik ben opgeleid in NLP, Rijinstructeur R+, NLP Master-Practitioner, voltooide de NLP Coach-opleiding, de Taal van het Lichaam, Sociaal Panorama, Provocatief Coachen en ben EFT (Emotionally Focused Therapy) gecertificeerd.

Ik ben open-minded, empathisch, betrokken en geduldig. Mijn uitgangspunt is dat je na een les of een rijangst-begeleidingssessie, met een tevreden gevoel en voldoende informatie naar huis gaat. Ik schik nooit voor middelmatigheid en op de inhoud moet het goed zijn. Al ruim 40 jaar ben ik zeer gedreven met mijn vak bezig is, in alle facetten. Het opleiden van (jonge) mensen is maatwerk en volgens vele een zeer serieuze zaak. Mijn instructievaardigheid voor auto en motor wordt dan ook gekenmerkt door een positieve en persoonlijke aanpak waarbij de veiligheid voorop staat. Vandaar dat ik dat lastige gesprek belangrijk vind. Ik houd van zakelijkheid en resultaat gerichtheid: dingen concreet maken, neerzetten en afronden. Ik geloof dat je de dingen niet mooier moet maken dan ze zijn, maar beter dan ze zijn. Ook het begeleiden van mensen met verschillende vormen van verkeersangst is een deel van mijn werkterrein geworden.

Rijangstcoaching & NLP (neurolinguistisch programmeren)

Ruim 10 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met NLP (neuro linguïstisch programmeren) en na flink wat studeren heeft mij dat een veel ruimer inzicht verschaft op het gebied van vermijdingsgedrag en (irreële) angsten. De psychologie en de groei van mensen heeft mij daarna niet meer losgelaten. Waar mensen al gauw denken ’het is nou eenmaal zo’, neem ik geen genoegen met heilige huisjes. Omdat ik gewoon zeker weet: heel veel mensen willen lekkerder in hun vel achter het stuur zitten maar weten niet hoe dat aan te pakken. Door mijn oprechte interesse voelen mensen zich graag gezien en begrepen. En kan ik op een prettige manier snel tot de kern komen en een positieve verandering teweegbrengen. Ik ben helemaal in mijn element als ik samen met iemand zijn of haar gebruiksaanwijzing weet te achterhalen zodat die persoon echt in zijn kracht kan komen te staan. Dat is dan ook de reden dat ik sinds een aantal jaren, met aansprekende resultaten, mij bezig houdt met het begeleiden van mensen met enigerlei vorm van rijangst. Expertise bij complexe klachten. Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland heeft in meer of mindere mate te kampen met een onrustig of angstig gevoel tijdens het autorijden. Ik heb mijn theorie ontwikkelt vanuit de praktijk en niet andersom.

Niet mijn visie, maar de leerling staat centraal

Iedere rijopleiding begint met een persoonlijk kennismakingsgesprek. Tijdens dat gesprek bepalen we de voor jou best mogelijke strategie. Mijn instructiestijl is positief en constructief te noemen. Ik kijk naar kwaliteiten, potentie en de ontwikkeling van leerlingen. Dit voer ik door in mijn lessen, examenbesprekingen, tussentijdse evaluaties en begeleiding.

Ik steek mijn energie vooral in het duidelijk communiceren met de leerlingen over hun eigen ontwikkeling, uiteindelijk moeten zij leren om zelf de veiligste en beste oplossing te bedenken voor een probleem, zelfstandigheid daar gaat het om. “Ik beoordeel leerlingen op hun kwaliteiten en mogelijkheden. Fouten maken moet kunnen. Als je aan het leren bent, gaan er dingen mis en dat is helemaal niet erg. Het gaat er wel om dat je je verantwoordelijkheid voor die fouten neemt. En dat je die zaken oppakt en ze niet afschuift op anderen.

Soms wil ik zelf wel eens wat te snel progressie boeken, maar dat is niet altijd even realistisch. Ik stel dan mijn verwachtingspatroon wat bij, zodat ik een leerling wel blijf uitdagen om beter te presteren, maar hem/haar niet overvraag.

"Structurele motregen maakt ook iedereen kletsnat. Dat hoeft niet per se via een stortbui te gebeuren"

Marcel Kasius rijinstructeur


Bovag erkend en KNMV erkend

Wat anderen zeggen

Naar boven